Windowsprogram

Enligt mig nyttiga och värdefull a applikationer för Windows som dessutom är gratis (freeware):


Launchy
- ett snabbt och smidigt filsöknings och program-/dokumentöppnare. Det finns ett antal andra s.k. "file launchers" som är gratis därute men jag trivs med Launchy.


DriveSpeed (
eller Nero DriveSpeed) - en slags konfigurerare för din CD- eller DVD-läsare; sänk hastigheten enkelt och hör skillnaden. Jag sänkte min till 16x och den låter inte alls längre. Ett tips för ljudöverkänsliga eller bara allmänt irritera(n)de personer. 


Google Deskbar
- en härlighet!  Notera att det är inte Google Desktop, det är ett lite äldre program (från 2003) som helt enkelt är skitbra. Det går att hitta bl.a. här: http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/Google-Deskbar.shtml (PS: sök inte efter det via sökmotorerna för mestadel länkas det vidare till det nyaste Google Desktop, vilket inte är samma. Önskar man det så kan man ha bägge program installerade och de kör smidigt tillsammans.) (PPSSSSPSPSSP: men du KAN söka efter det på sökmotorerna för att få mer info om hur det är, agerar, ser ut, med mera.)


allSnap
- "allSnap: makes all windows snap together", lika enkelt som det låter, och själv gillar jag ha små bubbliga ljud när man "snappar och unsnappar".


Unlocker
- låser enkelt upp filer, dödar processer som hanterar filer man vill flytta, radera eller rename:a, osv. Fast det måste inte alltid vara enkelt, somliga processer kan vara skyddade av operativsystemet e.d. men för det mesta går de festa att låsa upp medels denna applikation.


IE7Pro - vill du helt säkert i varje fall ha kollat om du använder Internet Explorer 7.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0