Granskande telefonuppdag

Jag sitter och tittar/lyssnar på ett sänt SVT-program ur Uppdrag granskning september 2007 som handlar om telefonförsäljning. Och jag känner igen själva bluffen. Jag jobbade väldigt kort, kanske 1 ½ vecka, på ett företag i Helsingborg inte så långt från var jag bodde - och lurade "kunder" genom att ringa runt till olika företag och påstå att vi då inom kort skulle ha besök i just deras områden, var fan det än var den man ringde bodde, och att vi hade redan nu tillfället att sälja billig belysning till dem.


Jag fick till slut en kund som "skrev på ett muntligt avtal" om försäljning av ett antal paket lampor, säkert inte hur billigt som helst men det var ju bland annat vad som stod i säljmanus som jag kanske inte följde ordagrant men som jag inte undvek ifrån. Jag minns att jag tyckte lite synd om den jag sålde saker till, för han lät så trevlig och jag gillar att ha kontakt med människor, men inte förrän då jag sålt första gången samt råkat ringa någon ett par samtal efteråt som kritiserade det jag sade - som var från manus - så tänkte jag till. Efter en fem-tio minuters begrundande så gick jag in till sälj(ar?)chefen, som var/är yngre än jag samt sade sig ha börjat just som säljare men skött allt detta som jag pysslade med så bra att han idag är chef, och sa att detta är inget för mig, jag säger upp mig. "Du kommer inte lyckats inom försäljning om du inte gör som jag säger", sa han på ett vänligare vis än vad det låter som här, men även om jag fattade att man kan tjäna pengar på att ljuga för folk så hade jag moral nog att inte fortsätta med sånt. (Sannolikt visste jag redan om att allt jag/vi sa inte var sanning men reagerade inte på det förrän efter första försäljningen.)


Fast jag hade inte skrivit på någonting ännu så egentligen var jag väl en slags praktikant, på prov, på utbildning eller vad fan som helst; så ingen lön fick jag heller men jag var egentligen glad för det för ju mer betalt jag fått - om jag fått betalt - desto mer hade jag sålt, desto fler stackare hade jag totalljugit för via telefon, desto fler hade jag alltså blåst. Nu har programmet jag ser på kommit till en punkt då jag hör att det är olagligt att ljuga i en försäljning så nu vet jag säkert att de jävlarna är olagliga och rekryterar folk, bland annat mig ett par dagar, för att vara olagliga.


Kanske ska jag mejla Uppdrag Granskning-redaktionen med min story men just nu kommer jag inte ens på företagets namn, även om jag lätt känt igen det om jag råkat se det igen. Det är jag säker på, jag känner till (vissa av) minnets begränsningar men också möjligheter. Fast de har kanske helt enkelt gått i konkurs - med vinst till chefen/cheferna...

Fast jag sålde inga telefoner, trots jag var telefonsäljare.
För en telefonsäljare säljer inte nödvändingtvis samma som telefonförsäljaren.


Hade folk bara läst min blogg så kanske jag någon gång gjort något för någon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0