Allmän beklagan över en handikappads missunnad rättighet

Jag hade alltså rätt till att få aktivitetsersättning redan som 19-åring, då jag blev påkörd september samma år jag fyllde det - eftersom min arbetsförmåga blev varaktigt nedsatt. Istället har jag levt på diverse bidrag, mestadel socialbidrag. Ingen har riktigt förklarat detta för mig, jag minns däremot att min dåvarande socialsekreterare på våren 2002, skickade hem blanketer om aktivitetsersättning samt bostadstillägg för pensionärer till mig. Det var dock inget jag direkt fick något grepp om, jag skyller på att jag hade (och fortfarande har) en svårdefinierad hjärnskada som jag mer eller mindre förnekat kan ha spelat någon roll. Det är först på senare 2-3 år ungefär som jag faktiskt börjat erkänna för mig själv att jag har en hjärnskada som bland annat gör att jag inte orkar fullända saker alla gånger utan helt tvärt skiter i exempelvis att fråga efter ytterligare hjälp för saker jag inte riktigt vet vad de kan ge mig för hjälp. Till exempel aktivitetsersättning + bostadstillägg. Jag minns att jag försökte kolla upp hur lukrativ lösning det varit men fastnade med tron att jag inte skulle få ut mer pengar med det. Men det skulle jag. Dubbelt så mycket; och jag hade näppeligen behövt att leva för mina försäkringspengar - jag hade kunnat köpa precis vad jag ville, och betalt hyra med en skälig inkomst. Så mycket med den ersättningen. Lönt att få 150 000 i ersättning för en skada när man tvingades leva för dem som om man erhöll bistånd av staten? En sak är säker: jag har åtminstone lärt mig spara.


Man kan också försöka se det positivt, så att säga, genom att antaga att ju mer pengar jag haft desto mer skit hade jag handlat - inte minst alkoholhaltiga drycker. Jag har ändå druckit rätt ofta även när jag erhöll socialbidrag; inte fan är det nödvändigheter precis. Jag hade således måhända ha varit död nu - jag kanske hade söpit ihjäl mig själv. Svårt att veta - jag kunde ju också ha mått mycket bättre, köpt vettiga saker, inte behövt oroa mig för räkningar var och varannan månad osv. Antingen eller, eller något annat. Antingen eller, eller alltså, låter väl hur vettigt som helst?


Den router jag köpte idag är av precis samma märke som den jag köpte i höstas men som inte fungerade och som jag ännu inte pallat lämna in för reparation (garantin gäller fortfarande jueh) fungerar hur bra som helst. Det är så HÄR snabbt och lätt som det skulle gått redan när jag köpte den första! ...men nä, den skulle givetvis vara trasig. Kunde jag ju faktiskt ha bytt för länge sen men mitt i alltihop så flyttade jag in hos Lina och det blev mindre bekvämt att behöva fara hit och dit för att hämta och lämna grejer; och idag när jag har aktivitetsersättning så känns 399:- för en ny router faktiskt inte särskilt dyrt. Jag vet ju hur man sparar på annat, liksom, det är värre med tanken på att jag kunde haft det mycket bättre under många års tid. Det är inget man kan göra någonting åt, jag vet, det är ett av de s.k. 10 misstagen som beskrivs i boken "De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör". Fast det är inte så jäkla enkelt att låta bli att tänka på det alltid...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0