Finns favör för fler folk (på bussen)

Missar man en, kommer nästa åter. Någon gång, kanske först om två timmar men när man vet att bussarna inte går var tionde minut utan istället med cirka 1-2 timmars mellanrum så bör man väl ändå tycka att det vore rimligt att befinna sig i tid till bussen (som förvisso kan vara både för sen som för tidig emellanåt men säkert inte 15-20 minuter för tidig), även om det vore vinter, kallt, blåsigt och annars bara attans förbannat kasst...? Varför riskera att behöva stå ute ännu längre än om man gått dit 10-20 minuter före bussen skall vara på plats?


Inte den glada och roliga killen Fredrik på http://www.aftonbladet.se/punktse/natkronikan/article1133888.ab som skriver bus om bussar.

Fredrik Björn säger att han går mot bussen först när han inte har så mycket tid kvar innan den åker förbi hans hållplats. "Dumt", tänker kanske vissa, "det är väl inte meningen att man ska vara i tid för att bussen skall åka förbi". Björn "blir bara så less på att det inte kan förändras, att vi kan få fler busstider samt andra bussar som man kan åka med." Busschaufförerna är kanske likaså less på Björns kritik; "hade människorna bara tagit sig tid att vänta - i tid - vid hållplatserna så hade vi haft fler folk på bussen" - tänker måhända en sådan, en av busschaufförerna som arbetar med att köra de få bussar som kör "ute på landet" i tid till folk som bör stå och vänta vid hållplatsen.


Han undrar sedermera offentligt om det är "värt att bli krossad i små bitar av spärrdörrarna för att man försöker klämma sig in i sista sekunden innan tåget avgår mot nästa station" och tycker själv att det är onödigt att riskera sitt liv. Nåväl - jag instämmer - det är onödigt att riskera sitt liv istället för att "bara vänta några minuter, och så kommer ett nytt tåg som säkert har flera sittplatser än det tidigare, om det ändå går flera tåg om dagen". Den från början glade "Björnen" skulle vara glad om han var som jag, en stadsbo, som hade större möjligheter vad gäller tåg- och busskommunikationerna men får helt enkelt nöja sig med sin enda buss, som han säger. Han verkar dock inte sådär jättenöjd, det verkar synnerligen alldeles för jobbigt att befinna sig i tid vid busshållplatsen.


Istället missar han bussen och får vänta - på samma ställe han undvikt vänta 10-20 minuter på - i 1-2 timmar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0