ALKOHOL gör oss till alkoholister, inte media!

Nä, allvar, blott intag utav alkohol måste inte med nödvändighet göra någon alls till att ens riskera hamna i farozonen för alkoholism? Men det är, menar jag, det som måste vara den primära orsaken. Avlägsnar man alkohol helt och hållet så kan och vill ingen som inte redan provat dricka, och vill ha mer igen, dricka mer igen.Men Emma-Lou Pesonen har skrivit en krönika vari hon menar att vi har svenska tidningar och Internet att skylla på: http://www.aftonbladet.se/punktse/natkronikan/article1408012.ab

Hon börjar med påståenden som  att vi oavbrutet kan "läsa i ordinära svenska tidningar om vilken drink som är hetast just nu såväl vilket vin som är billigast på Systembolaget" och att det på Internet finns sidor som upplyser om inhandlande av lagligt, avsevärt billig alkohol. Kanske Emma-Lou inte lagt märke till de andra artiklarna, i vanlig media, som upplyst om skatt på det som annars hade haft "ett avsevärt reducerat pris" genom inköp via företag som florerar på Internet. Men visst är det säkert ett lägre pris i alla eller många fall, mycket möjligt också därför som folk - inte blott medierna - gett sina åsikter och röstat hit och dit för att påverka regeringen m.m. att det ska vara lagligt att införa alkohol via Internet.

Egentligen inför det knappast via nätet, utan med båt, bil, buss osv...
Emma-Lou säger i varje fall att hon är en av dem som "tar efter varandras vanor och eggelse såväl som mediernas ständiga inmatande", och att det går in i skallen som så att det inte är någon fara med att supa sönder skallen var evig helg eller ens mitt i veckan. Hon tycker inte heller att massmedier visar särskilt mycket om "alla faror med alkohol, tar efter varandras vanor och eggelse såväl som mediernas ständiga inmatande".


Jag vet ärligt talat inte hur pass selektiv det går att vara när man läser nyheter, reportage osv. men detta var enligt mig lite väl selektivt snack. ...efter allt detta snack känner jag mig mogen att öppna en till öl; och visst skulle det vara lagom bekvämt att skylla detta på massmedia?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0